Sabtu, 10 Disember 2011

antara salah satu iktihar hidup

Asaalamualaikum dan Salam Sejahtera.

kebiasaannya kita kita akan manitik beratkan pendidikan di sekolah, tidak di nafikan pendidikan penting utuk masa depan yang lebih terjamin.

namun pada pendapat saya kita sebagai manusia, lebih-lebih lagi wanita, harus belajar satu lagi ilmu selain ilmu memepertahankan diri, iaitu..jeng jeng jeng....tadaaaaaa.
         
        IKTIHAR HIDUP

saya melihat di kalangan kita hari ini ada yang terlebih manja dalam kehidupan. mungkin juga keran teknologi semakin maju dan kemudahan dalam hidup semakin bertambah. namun, tidak salah juga jika perlu langkah berjaga-jaga, manalah tahu kalau-kalau darurat kan?

ketika membaca sebuah novel dari penulis Maskiah Masrom yang berjudul Nyanyi Sunyi, saya terperasan terdapat beberapa petua untuk iktihar hidup. antaranya

1- jika ingin menyalakan unggun api di hutan, dan kebetulan pula hujan, tentu kayu akan basah kan? petuanya ialah, ambil batang kayu yang lebih besar sedikit dan di belah dua, bahagian dalam kayu itu kering , racik-racikkan dan gunakan rabuk kayu untuk menyalakan api. sebagai persedian, jika api sudah menyala, diangkan beberapa kayu yang basah untuk di keringkan.
2- jika ingin mencari air di dalam hutan, cuba cari di celah-celah batu. ianya selamat kerana sudah di tapi secara semulajadi melalui batu dan pasir

itu adalah antara beberapa ilmu yang saya dapat baca di dalam buku itu. kadang-kadang ketika kita merasa kesenanganlah kita harus bersedia untuk kesusahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan