Jumaat, 31 Ogos 2012

Hidayah

Setahun sebelum...

Joyah : Peah...

Peah  : iya....

Joyah :Malik bagitahu aku kan, semalam dia nampak Ila pergi clubbing lagi. minum-minum...

Peah  : Iya? Astagfirullah...apa nak jadi dengan kawan kita tu..

Joyah : kan? Malik cakap dia seksi betul ooo semalam, pakai mini skirt. make-up macam artis Hollywood .

Peah  : nanti kita nasihatkan lah Ila tu, semoga hatinya terbuka untuk berubah menjadi muslimah sejati ya

Joyah :Iya, itulah. sepatutnya dia sebagai seorang perempuan ada rasa malu lah kan tidak perlu lah kan masuk dalam tempat-tempat macam itu. menutup aurat itu kan satu kewajipan, berdosa tau.lagi satu, dia tu memalukan mak bapa dia sahaja, dan kita ni yang bergelar kawan-kawan dia. kalau orang lain tanya kenapa Ila tu berperangai begitu, malu aku tau Peah... nanti kita pergi jumpa dia ya...

Peah  :baik...jadi Malik tu pun masuk tempat macam tu jugalah kan? sebab tu lah dia boleh nampak Ila kan?

Joyah : Errr....

Setahun kemudian...

Joyah : Peah! Peah!

Peah  : Iya...apa dia?

Joyah : Tadi, tadi aku pergi shopping barang dapur, cuba teka aku terserempak dengan siapa?

Peah  : Siapa?

Joyah : Ila!

Peah  :Iya? okay lah tu, dah lama kita tidak jumpa dia kan? apa khabarnya dia? sihat?

Joyah : dia pelik ooo tadi Peah. siap bertudung labuh lagi tu! katanya baru balik dari usrah. pelik ooo, pelik..

Peah  : kenapa pula kau cakap macam itu?

Joyah : kau tidak rasa pelikkah, kawan kita yang suka clubbing dan minum arak serta berpakaian seksi itu, tiba-tiba ubah penampilan? aku rasa ada something wrong lah dengan dia ni....entah-entah dia dah nak kahwin tak? tu lah tiba-tiba pakai tudung, manalah tahu dapat bakal suami macam ustaz kan? ataupun dia pakai sebab hari tu kan bulan Ramadhan? orang yang suka buat dosa macam dia tu, manalah tahu erti insaf ke, taubat ke kan? huh, mesti dia pakai sekejap-sekejap je tu, esok lusa terbang dah tudung dia. huh,apa jenis kawan lah ila tu....buat malu aku je...eh, eh, Peah, kau nak pergi mana tu? aku belum habis cerita lagi...

Peah  : Hidayah itu kan milik Allah? dan aku rasa kau ni yang ada something wrong...Salam Alaik...

Joyah : Err..peah....


P/s: jadilah manusia yang baik-baik, kalupun tidak dapat menjadi manusia terbaik ^^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan